Home » Droom

Dromen


Een droom bestaat uit beelden en geluiden die je ervaart terwijl je slaapt. Dromen zijn een belangrijk onderdeel van de slaap, en doe je gemiddeld vier tot vijf keer per nacht. Je droomt om je levenservaringen te verwerken en een plek te geven. Het komt vaak voor dat als je wakker wordt, je een droom niet kunt herinneren of dat je je niet bewust bent van de droom.

 

Maar je droomt echt elke nacht – zelfs dieren dromen – om de ervaringen van je dagelijkse leven een plek te geven. Je droomt dus om je dagelijkse bezigheden te verwerken, dat wat je overdag hebt beleefd, dat wat je hebt gevoeld, gezien, gehoord, maar ook wat je op emotioneel gebied bezighoudt en bezig hield.

En natuurlijk droom je ook om je onderbewuste ideeën, plannen, wensen en creatieve ideeën tot uiting te laten komen en, niet te vergeten, informatie te vinden om antwoorden te vinden.

 

Je verwerkt ook negatieve ervaringen, twisten, twijfels, jaloezie, een verloren geliefde of je meeste diepe, ware gevoelens. Zonder deze manier van verwerking kun je niet goed functioneren.

Daarnaast geven dromen een ‘hint’ naar de toekomst: wat wil je nog leren of beleven in je leven? Als je droomt gaan je hersenen werken, opruimen en structureren om zo weer ruimte te creëren voor nieuwe informatie die je de volgende dag ontvangt en waar je van leert. Zo voorkom je mentale overbelasting en daarom is slaap heel erg belangrijk.


Slapen doe je in verschillende fases.

 

De lichte slaap,

De Remslaap, is een de afkorting van Rapid Eye Movement,

Wordt gevolgd door de non remslaap.

Dromen doe je voornamelijk tijdens de remslaap en slechts 1 of 2 minuten in de non remslaap.

Slapen kun je verdelen in doezelen, lichte slaap gevolgd door diepe slaap, delta slaap en als laatste de remslaap.

Tijdens het doezelen heb je je ogen dicht en zak je steeds verder weg in een lichte slaap;

Lichte slaap is de eerste echte slaapervaring van ongeveer een half uur.

Diepe slaap en delta slaap is ook weer een half uur slaap maar dan echt diep; hierin kom je tot rust;

Tenslotte gaat deze over in de remslaap, waarin je dus droomt.
De eerste 3 uur slaap je veel en maak je weinig remslaap mee en vaak kun je je dit niet herinneren. Na 4 uur slapen neemt de echte slaap iets af en worden we bewuster van dromen. Maar pas na 6 uur slapen kun je je dromen bewust herinneren omdat je diepe slaap afneemt en je meer remslaap ervaart.

 

Baby’s slapen ongeveer 15 per dag en daarvan is de helft remslaap; 

Peuters slapen ongeveer 12 uur en daarvan 3 uur remslaap;

Als we 9 jaar zijn hebben we minder slaap nodig, ongeveer 10 uur en daarvan is 2 uur remslaap; Volwassenen slapen gemiddeld 8 uur en daarvan is 2 uur remslaap;

Oudere mensen slapen nog maar 6 uur per nacht en daarvan is 1 uur remslaap.

 


We dromen niet veel ten opzichte van het aantal uur dat we slapen, het komt dus ook veel voor dat we ons de dromen niet kunnen herinneren. Het komt ook vaak voor dat de dromen geen echte waarde hebben om te duiden, maar alle kleine dromen bij elkaar geven je wel inzicht in hoe je je voelt en wat je wilt in je leven, of welke obstakels je hebt overwonnen.

 


Zijn er verschillen tussen mannen- en vrouwendromen?

 

Ja, er zijn wel degelijk verschillen te ontdekken tussen vrouwen en mannen die dromen.

Vrouwen kunnen zich dromen vaak beter herinneren dan mannen;

Vrouwen hebben meer remslaap;

Mannen slapen dieper;

Vrouwen dromen meer of intenser in keuren;

Mannen hebben vaker fysieke agressie dromen;

Vrouwen dromen vaker over verbale agressie;

Mannen dromen spelen zich vaker af in de buitenlucht;

Vrouwen dromen vaker dat ze binnenshuis zijn;

Mannen dromen vaker over erotiek en sensuele gevoelens.

 


Echte vrouwendromen.

De cyclus van het vrouwenlichaam heeft invloed op de dromen van de vrouw; tijdens de menstruatie droomt de vrouw anders en vaak komt de kleur rood en stromend water er in voor. Maar ook dromen over verlies, sterven en verwondingen komen voor. Zwangere vrouwen zijn heel gevoelig voor dromen en ze gaan vaak over vruchtbaarheid zoals zwemmen in water, vissen, kikkers of een ex-geliefde. Ook droomt de vrouw meer omdat ze ook meer slaapt, en ze beleeft het veel intenser omdat het lichaam aan het veranderen is. Dromen tijdens de zwangerschap is dan ook een weerspiegeling van wat de vrouw lichamelijk doormaakt. Zwangere vrouwen dromen vaak over hun moeder en over babynamen. Maar ook angstdromen dat er iets mis gaat tijdens de zwangerschap komen voor.


Baby’s en peuters De dromen van baby’s en peuters gaan vaak over de baarmoeder, of over de emoties en trillingen die ze daar hebben opgedaan. Maar natuurlijk dromen baby’s en peuters ook over de gevoelens en de bescherming van vader en moeder die wordt ervaren.


Kinderen dromen vaker per nacht en intensiever dan volwassenen dat doen. En vooral heel fantasierijk: een landschap dat kinderen creëren, duidt op verlangens wat ze gehoord hebben en gezien of gelezen hebben van andere kinderen.

Maar vergeet niet dat kinderdromen ook ergens uit voortkomen; bijvoorbeeld zich buitengesloten voelen, gepest worden, aanpassingsproblemen hebben, of niet op de juiste school of plek zitten. De fantasie is dus om zichzelf te beschermen tegen de buitenwereld. Niemand kan deze fantasiewereld benaderen of aanvallen omdat ze deze zelf hebben gecreëerd.

 


Dromen dieren ook?

Zoogdieren dromen, en ze dromen om dezelfde reden als de mensen over alles wat ze hebben meegemaakt en dat wat ze verwerken om nieuwe informatie op te kunnen nemen. Reptielen en vissen dromen niet.

 


Invloed op je dromen

Externe factoren kunnen invloed hebben op je dromen, je droomt bijvoorbeeld rond vollemaan intensiever dan op andere dagen. Tijdens de feestdagen ben je gevoeliger voor dromen. Maar ook rond de jaarwisseling kun je bijzondere dromen hebben en vaak heeft dit te maken met het afsluiten en opruimen van een periode, zodat je het nieuwe jaar met een schone lei kunt beginnen. Ga je naar bed met negatieve emoties en gedachte dan kan dit van grote invloed zijn op je dromen, omdat deze vaak uitmonden in nachtmerries of eindigen met een trieste afloop.